Странице

субота, 7. јул 2012.

Ivana Španović od A do Š




Upoznajte Ivanu Španović, najbolju srpsku atletičarku i vlasnicu nacionalnog rekorda u skoku u dalj.  Juniorska svetska prvakinja u atletici važi za jednu od najlepših i najzgodnijih sportistkinja, a nedavno je postala i prva sportistkinja u Srbiji koja je postala deo Red Bullove porodice koju čini preko 500 vrhunskih svetskih sportista.

Atletika

Volim borbu, nadigravanje, tenziju, napetost i zadovoljstvo koje sport pruža. Oprobala sam se u nekoliko sportova i videla da je atletika, pored toga što je pojedinačan sport, pravi izbor. Majka kao bivša atletičarka, bila je indirektna smernica u početku, ali su na kraju ljubav prema atletici i rezultati bili dovoljno dobri razlozi da nastavim time da se bavim.

Brojevi

Pošto odbrojavam dane do nastupa na Olimpijskim igrama u Londonu, silno želim da ovo bude poslednji put kada govorim o ličnom rekordu od 6,78m. Bila bih zadovoljna poboljšanjem rezultata.

Vrline

Upornost, realnost, jasne vizije.

Garderoba

Sport pretežno diktira način oblačenja, ali je u svakom slučaju i najkomforniji. To mi je najbitnije. Volim haljine, volim vrtoglavo visoke štikle, ali za njih ostaju samo večernji termini, vikendi ili odmor.

Dizajn

Završila sam pejzažnu arhitekturu i želela sam da nastavim, ali je bilo neizvodljivo zbog obaveza u sportu. Volela bih da se jednog dana posvetim isključivo tome, jer je pre svega zanimljivo i korisno i samo tako nešto može da mi drži pažnju.

Đak

Imala sam razumevanja od strane nastavnika i profesora zbog čestih odsustvovanja, pa praktično i ne znam kako izgleda pravo redovno školovanje, ali bilo mi je lepo. (haha)

Ekstremni sportovi

Obožavam brzinu i plašim se da će mi doći glave, jer sam nezasita kada je ona u pitanju. Visine se bojim te o bandžiju, skakanju iz aviona i sličnim stvarima ni ne razmišljam.

Životinje

Odrasla sam uz životinje, pa mi je nezamislivo bez njih.

Zrenjanin

Grad u kome sam odrasla i za koji me vežu samo najlepša sećanja. Iako sam sada u Novom Sadu, znam da Zrenjanin uvek ostaje moj grad, jer pri svakom dolasku osećam onu istu dobrodošlicu i pripadnost.

Ishrana

Nisam ograničena u konzumiranju hrane, ali sigurno je da su na vrhu liste voće, povrće, riba i belo meso. Ne uživam u slatkišima kao što sam to činila dok sam bila mala, ali ih se ni ne lišavam. Treba biti samo umeren i nema mesta panici od viška kliograma.

Joga

Joga mi je bila privlačna oduvek, jer mi je bio potreban neki novi vid opuštanja u kome praviš balans tela i uma. Moraš imati potpunu kontrolu nad svojim telom uvek, jer od njega i očekuješ mnogo, svakog dana.

Kondicija

Nebitno je da li je trenažni ili takmičarski period, većina treninga se sastoji od aerobnog dela, teretane, skokova...

Lepota

Naravno da mi imponuje to što me smatraju lepom sportistkinjom, ali radim sve da se uz moje ime i lik pre svega vezuje profil jedne vrhunske sportistkinje.

Ljubav

Bila bih beskrajno tužna kada ne bih imala sa kime da podelim osmeh ili tugu. Imam sreću da sam odrasla u porodici obasuta pažnjom i ljubavlju koju imam potrebu da svakodnevno delim sa drugima. Mene ljubav pokreće i čini svet mnogo lepšim, pa sa zadovoljstvom radim ono čime se bavim.

Medalje

Nekoliko stotina medalja stoji na zidu u stanu. Svaka je posebna, jer je pre svega zasluženo osvojena. Volim često da sednem i da ih gledam, jer svaka ima svoju priču i draž koju volim da osvežim u svojoj glavi.

Novi Sad

Novi Sad je moja velika ljubav i od malena sam sanjala da postane moje novo prebivalište. Odgovara mom tempu života, pun je raznih dešavanja i istorijski veoma zanimljiv.

Njam njam

Nisam ni počela da odgovaram, a već se oblizujem. Obožavam slatkiše, ali im teška srca odolevam, jer nažalost imam nezahvalnu disciplinu koja ne dopušta opuštanje ni u kom
pogledu.

Olimpijada

U Peking sam otišla da vidim, a u London idem da budem viđena. Sazrela sam rezultatski u ove četiri godine i stasala dovoljno da mogu da razmišljam o daljini i plasmanu.

Planovi

Počinjem pripreme za Olimpijadu. Očekuje me par važnih takmičenja sledeće godine, ali je sve podređeno Londonu.

Red Bull

Oduševljena, presrećna i ponosna sto sam deo Red Bull porodice. Saznanje da si tim gestom uvršten u grupu najboljih, potvrđuje tvoj kvalitet koji tek treba da stasa rezultatski. Radujem se saradnji i novim zajedničkim podvizima.

Srbija

Najvažnija je ona jeza i ponos koju osetim prilikom intoniranja naše himne i lepota kojom opisujem drugima zemlju iz koje potičem i koju reprezentujem.

Tetovaže

Volim taj čin "ulepšavanja" i razmišljam o tome već godinama, ali...sve u svoje vreme – ako i dođe.

Ćiribu

Imam svoje male rituale pred nastup, jer uvek želim i očekujem  mnogo od sebe. Ali, kao i većina sportista o njima ne govorim. Na taj način ulivam sebi dodatno samopouzdanje i budim još veću želju za takmičenjem.

Uzori

Konkretan uzor nemam, ali sam oduvek poštovala tuđi, mukotrpan rad i nimalo jednostavno stečen status u vrhunskom sportu. Svi znamo da je jedan put do vrha i teško je biti strpljiv, ali odlika je velikih šampiona baš ta da i kada gube izađu iz borbe kao šampioni, jer je svaki novi dan trening i priprema za nešto najbolje što tek treba da usledi.

Frizura

Posle dugo vremena i raznih faza u kojima sam išla iz krajnosti i krajnost, nekako sam se zasitila eksperimentisanja sa kosom. Zadovoljna sam crvenokosa.

Hobi

Obožavam crtanje i fotografisanje, pa sam sunčanim danima često u šetnji, sa fotoaparatom u ruci. Imam dva kućna ljubimca u stanu koja stalno gnjavim, jer obožavam životinje i nezamislivo mi je bez njih. Zbog čestih putovanja imam vremena za čitanje i muziku i volim tu kombinaciju na terasi hotela u centru Barselone na primer. (haha)

Citat

"It's fun to do the impossible." Walt Disney

Četovanje

Skype je jedna od dve društvena mreže koju koristim zbog putovanja i koja mi stvarno olakša višenedeljno odsustvo. Od skoro je pokrenut moj fan page na Facebooku, pa će ljudi iz Srbije moći da prate gde sam i šta radim do Olimpijade.

Džuboks

Obožavam muziku i mogu da slušam skoro sve, ali veći značaj pridajem samom tekstu.Volim muziku uz koju mogu nesmetano da radim bilo šta, poput Bocelli, Eros Ramazzotti, Sade, Adele…, ali i onu bez koje ne započinjem trening (Rihanna, David Guetta, R’n’B, hip hop, dance ).

Šampionka

Ne razmišljam o svojim dometima još uvek, jer očekujem da budem u sportu narednih 10 godina. Tek tada, kada se budem osvrtala, na završetku karijere, uz osmeh ću znati da mi je Rio 2016. godine bio vrhunac karijere sa olimpijskom medaljom.
Pratite sva Ivanina dešavanja na njenom Facebook Fan Page-u.

STIŽU X GAMES!


Počinju Letnje X Games 18! Preko 200 najboljih svetskih akcionih sportista sleteli su u centar Los Anđelesa na četiri dana neverovatnog takmičenja.
Prirodno, Red Bull sportisti će u velikom broju biti prisutni na svim najvećim dešavanjima, od BMX Parka do MegaRampe i RallyCross staze. Gotovo da ima i previše stari na koje treba paziti, ali trudićemo se. Evo na koga i na šta treba obratiti pažnju.

Skejtbording je krcat 

Na MegaRampi, sve oči će biti uprte u Toma Šara, 12-ogodišnjeg vunderkinda, koji je početkom godine postao prvi skejter koji je izveo do tad nesavladani 1080. Šar (fotka ispod), ponovio je ovaj trik na X Games Azija u Šangaju, tako da se ne plaši da ga izvede ako u toku takmičenja zagusti. Hoće li pokušati ponovo na Big Air takmičenju? Nadamo se.


Rajan Šekler vodi tim vrhunskih sportista u Skateboard Street, a koji je i sam osvojio 2008. i 2010. dve od njegove tri zlatne X Games medalje. Ostali Red Bull sportisti u Street-u će bitiRajan Dećenco, koji će takođe braniti svoju titulu iz 2011. koju je osvojio u kategoriji Game of Sk8. Tori Pudvil je takođe pozvan, ali neće moći da učestvuje zbog povrede.
Pedro Baros će pokušati da nastavi svoju fenomenalnu sezonu (koja uključuje veliku pobedu na Pro-Tec Pool Party u maju) u kategoriji Skateboard Vert i Park takmičenjima, dok će se njegov sunarodnik Brazilac Sandro Diaz takmičiti u Parku i Big Air-u.

Geret Renolds se pridružuje Red Bull porodici

Ima li boljeg načina predstaviti novog Red Bull sportistu, nego na Letnjim X Games? Mislimo da nema. Dakle, upoznajte Gereta Renoldsa, 21-ogodišnjeg BMX vozača iz Toms Rivera u Nju Džerziju, koji će se pridružiti Red Bull timu u pokušaju da doda još jedan trofej na svoju policu. Na X Games, Geret će pokušati da osvoji petu uzastopnu zlatnu medalju u kategoriji BMX Street. Nedavno je rekao ESPN-u, "Ja nisam jedan od onih momaka koji treniraju. Ja jednostavno vozim, jer to volim." I njemu to uspeva. Pogledajte video sa Geretom u akciji.


Ešli Fiolek ispada

Nakon njenog nedavnog gostovanja u emisiji “Conan,” motokros šampionka (i dvostruka osvajačica zlatne medalje na X Games) Ešli Fiolek u ponedeljak je objavila da se nije dovoljno oporavila od potresa koji je zadobila 3. juna u Lejkvudu i da neće moći da se takmiči, tako da će drugu godinu za redom morati da sedi sa strane.
"Želim svima da se izvinim :( jako mi je žao!" tweetovala je ubrzo nakon što je vest objavljena.
Tara Gajger, 26-ogodišnja motokros vozačica, biće jedina devojka koja će predstavljati Red Bull na X Games. Gajgerova, koja je osvojila zlato na Super X 2008, takmičiće se u Moto X Racing kategoriji i Enduro.

Red Bull X-Fighters popunjavaju Pastraninu prazninu

Teško je poverovati da se Travis Pastrana neće takmičiti u Moto X kategoriji na X Games prvi put posle 10 godina. Međutim, dok će se 11-ostruki osvajač zlatne medalje na X Games ove godine fokusirati na četiri točka, Moto X neće ispaštati i neće mu nedostajati zvezda. Nekoliko vozača Red Bull X-Fighters serije će odmoriti ove godine od naporne svetske turneje, kako bi se takmičili u Los Anđelesu.  Vodi ih Robi Medison, koji je osvojio srebro u Best Trick takmičenju 2008 (fotka ispod),  Livaj ŠervudRoni Rener i Deni ToresKendal Norman i Tedi Blazusiak će se takmičiti u Moto X Enduro.




Travis predvodi neustrašivo RallyCross polje

Konačno, Red Bull reli vozači će se takmičiti u najtalentovanijem RallyCross polju do sada viđenom na X Games. Vodiće ih Travis Pastrana i njegov član tima Brajs Menzies, koji će voziti 600-hp Dodge Darts.
Pridružiće im se i još dvojica Red Bull vozača: osmostruki WRC šampion Sebastien Loeb, u Citroen DS3 'XL' i reli trkač i Formula Drift šampion 2005. Rajs Milen, u Hyundai Veloster.

Red Bull sportisti koji se takmiče na X Games 18

Planovi se konstantno menjaju, ali sastavili smo listu Red Bull sportista koji bi trebalo da se takmiče na X Games.
Džef Eron Moto X Enduro
Pedro BarosSkateboard Park / Vert
Dru BezansonBMX Park
Tedi BlazusiakMoto X Enduro
Rajan DećencoSkateboard Street
Daniel DersBMX Park
Sandro DiasSkateboard Big Air / Skateboard Vert
Tara GajgerMoto X Enduro / Moto X Racing
Sebastian KipBMX Park
Sebastien LoebRallyCross
Robi MadisonMoto X Speed & Style
Brajs MenziesRallyCross
Rajs MilenRallyCross
Entoni NapolitanBMX Big Air
Kendal NormanMoto X Enduro
Travis PastranaRallyCross
Roni RenerMoto X Step Up
Garet RenoldsBMX Street / Park
Kevin RobinsonBMX Big AirX
Tom ŠarSkateboard Big Air
Rajan ŠeklerSkateboard Street
Livaj ŠervudMoto X Freestyle
Aleks SorđenteSkateboard Big Air
Deni ToresMoto X Freestyle




четвртак, 31. мај 2012.

Danny MacAskill



Danny MacAskill is a professional street trials rider for Inspired Bicycles Ltd, born and raised in Dunvegan on the Isle of Skye, Scotland.

On April 19th, 2009 the then 23 year old released a 5:30 minute street trials video on YouTube set to ‘The Funeral’ by the Band of Horses that was about to change his life. Filmed and produced by his flat mate Dave Sowerby, “Inspired Bicycles” got a few hundred thousand views over night and as of today has been watched well over 28 million times – the world went crazy for Danny. The video featured bike stunts on a never before performed level, but as visitor of his website you probably know what we’re talking about.

Since the video was streamed, things progressed really fast for Danny. He found himself featured in the New York Times and several other big publications, joined a Hollywood production as a stunt man, appeared in a TV-commercial for the new Volkswagen Golf Estate and was nominated for the Category “Action Sportsperson of the Year” at the Laureus World Sports Awards as well as for the National Geographic Adventurer of the Year Award. Naturally he gave up his job as a Bicycle mechanic and moved to Edinburgh to ride his bike full time.



Once again shot by Dave Sowerby, Danny then released a new video called “Way Back Home” under the production of the Red Bull Media House. It shows him revisiting his roots on a 27.000 miles trip through Scotland back to his hometown Dunvegan – the trails he knows best – with the sickest riding you’d probably seen so far, earning him more than 15 million clicks at the time. Meanwhile Danny had also become a star within the mountain bike scene working on several projects with freeride mountain bike colleague Martin Söderström or bicycle legend Hans “No Way” Rey – to name just 2.

In August 2011 he released his latest clip on YouTube, a Channel 4 production arranged by Stu Thomson called: “Industrial Revolutions”. Over 3 million people watched it within the first three months and we are very certain we’ll see much more from Danny in 2012 – not only on YouTube…





Red Bull Mini Drome

O ovome Video
Najmanji velodrom na svetu stigao je u York Halu u istočnom Londonu u subotu, 15. januara u obliku takmičenja Red Bull Mini Drome. Pogledajte kako su izgledali vozači u akciji...




среда, 30. мај 2012.

Priprema snowboarda za sezonu


Potreban materijal


Pocnemo sa smirglanjem
Posle skidanja neravnina i viska plasticnih delova koji shtrche dolazi red na fino smirglanje


Posle smirglanja obrisite povsinu sa suvom cistom krpom koja ne ostavlja koncice


Nakon toga zapaliti ptex svecicu i pazljivo popuniti udubljenja na vasoj dasci sa voskom koji kaplje


Slika posle popunjavanja


Sastruzite visak
Ocistite suvom krpom ponovo detaljno celu dasku 


Pristupite topljenju voska po povrsini daske


Struganje voska sa povrsine daske lenjirom ili ravnim parcetom pleksiglasa


Video clip











Kako da naučim da vozim snowboard?

Ne zapocinjite voznju snowboarda bez pravilne obuke i adekvatne opreme, a snowboarding zastitna kaciga treba da je na vrhu tog spiska. Prije nego zapocnete sve to, neophodno je da imate kompletno znanje o vožnji snowboarda, terenu i tehnici koja je usklađena sa vašim snowboard iskustvom i nivoom tehničkih znanja.

Na samom početku, hajdemo zajedno pogledati razliku izmedju skijanja i snowboarda. Nimalo slično skijanju, u kojem se kontakt sa stazom ostvaruje preko oba stopala postavljena na dve skije i usmerena prema napred. U snowboardu su oba stopala postavljena ustranu i na jednoj su ploči. Zatim, u skijanju vezovi su postavljeni tako da se pod velikim pritiskom otvore i oslobode cipele (kod pada). U snowboardingu se cipele ne izvlače iz vezova i radi toga su mekše za razliku od ski cipela koje su više krute. Skijaši takođe koriste štapove za odgurivanje (kao u Nordijskom trčanju), da bi održavali ravnotežu i pomagali se kod zaokreta (kao u Slalomu i Veleslalomu), dok snowboarderi štapove uopšte ne koriste. Ravnotezu i promenu pravca vrše promenom težine-tezžišta.


Evo nekoliko glavnih tipova Snowboardinga:

Slobodna voznja

To je vožnja za početnike, samo lagano spuštanje niz stazu, lagani zavoji sa osloncem na tlo. Snowboarder uči da oseća položaj tijela na dasci i druge glavne fundamentalne snowboard elemente: odrzavanje ravnoteže, prebacivanje ravnoteže (pomeranje težišta) peta/prsti, zaustavljanje, zaokretanje i odklizavanje.

Snowboarding Slobodnim stilom:

Snowboard trikovi – u vazduhu i na zemlji su tema ovog dijela. Radi njih, snowboarderi slobodnim stilom koriste razlicite tipove daski – kao i njihove kolege u aerial skiingu. Frystajleri cesto koriste dasku sa dva vrha, odnosno sa repom identicnim vrhu, a sve radi lakse voznje unazad i uspesnijeg prizemljenja.

Snowboard takmičenja

Takmičari vole brzinu i da osete vetar na licu. Da bi to postigli koriste duze i ravnije snowboarde. Ovaj tip snowboarda je najbliži alpskom skijanju.

Tri osnovne početnicke snowboard tehnike su:

Bezbedni padovi

Padovi se često događaju, tako da je vaša sposobnost da padnete a da se ne povredite, jedna od bazičnih snowboard tehnika koju je potrebno vrlo rano usvojiti.

Kada padnete, i dalje ćete želiti da napravite zavoj, što je nemoguće, jer ćete udariti u snijeg sa više delova tela istovremeno. Skijaške povrede su iščasenja i lomovi zglobova, do lomova podlaktice i kljucne kosti a sve kao posedica nespretnih pokušaja da se spasite od pada i dočekate na ruke. Oslobodite se ove bolne snowboarderske navike i vežbajte “meke”- bezbedne padove, jer kada vam to zaista bude trebalo, instikt će vas spasiti i mekano spustiti na sneg.

Savij ruku u zglobu lakta, blago rotirajući podlakticu a dlan otvori tako da je mali prst usmeren od tela prema van. Donja ivica podlaktice, /a ne gornja strana/, će napraviti kontakt sa snegom. Bilo koja vrsta plesne poze koja imitira kotrljanje je od velike pomoći, kao na primer Aikido ili Džudo pad.

Pre nego što ćes pasti, dovedi svoje telo u niži položaj savijajući kolena, pa tako spusti nize i težšte. Ako padasš unazad, padaj prema dole, tako da ti sneg prvo dotakne zadnji kraj tela. Ako padaš unazad, zaštiti glavu držeći je ukrućenu u sredini novog prostora u kojem se tvoje telo našlo.

Najčešće mesto pada kod snowboarda je prelaz između petnog okreta i okreta vrhova cipela. Uobičajeno je da, kada pravite zaokret vrhovima prstiju, padnete prema napred. Ako uskoro zakačite podlogu rubom vrha daske, zarovaćete i pasti prema napred. Taj pad možete izbeći ako, kada rub daske počinje da se ukopava u sneg, istovremeno lagano podignete vrhove cipela prema gore.

Unazad ćete pasti najčešće kada polazite u zaokret petama, i kada prerano zarovite ivicom daske na petama. Da bi izbegli pad morate lagano podići pete prema gore.

Snowboard zaokreti

Zaokreti u snowboardu se izvode na dva načna: na strani prstiju (vrhova cipela) i na strani peta. Ovo što sledi odnosi se na one koji voze snowboard sa levom nogom naprijed. Ako ste vozač sa desnom nogom naprijed ili “goofy-foot”, obrnite tehnike koje slede.

Bocni okret vrhom (prstima)
Nagni se malo naprijed, podigni pete, I zaokreni lagano ramenima u desno.Kada izlazis iz okreta ispravi tijelo I ispravi ramena prema naprijed.Kao da si na skijama, tvoja koljena treba da ostanu malo savijena, fleksibilno amortizirajuci neravnine terena.

Bocni okret na peti
Nagni se lagano naprijed, zaokreni ramenima ulijevo I podigni vrh.Kao kada zavrsis zaokret na prstima, kada izlazis iz zavoja, ispravi svoje tijelo I izravnaj ramena; tvoj snowboard na bi trebao ivicama zasijecati snijeznu povrsinu vec lagano kliziti prema naprijed.


Zaustavljanje

Kao u kod zaokretanja (krivudanja), zaustavljanje se može izvesti bočnim zaokretanjem na prstima ili na peti.

Zaustavljanje bočnim zaokretom vrha
Ovo zaustavljanje se izvodi tako što se nagnete lagano napred, kao što to činite kod okreta kada okrenete ramenima udesno i lagano se nagnete napred. Nastavićete se okretati sve dok se daska ne postavi uspravno u odnosu na padinu, a vi se lagano uspravite iz položaja nagnutog napred. Odkliznut ćete bočno i zaustaviti se.
Znaćete da li ste otišli predaleko u okretanju ako se rep daske previše zarotira a telo počne naginjati unazad. (ili čak počne lagano da pada na zadnju nogu)

Bočno zaustavljanje zaokretom peta

Zaustavljanje bočnim zaokretom peta je veoma slično bočnom zaokretu. Zaokrenete ramenima prema levo, nagnete tijelo lagano unazad, podignete vrh. Kada vaš board dodje u uspravan položaj prema padini, ispravite telo i odklizajte u stranu.

Snowboard stav

Postavke vezova, stav tzv. stance, nude beskrajne kombinacije kuteva i pozicija. Većina bordera isprobala je priličan broj kombinacija prije odabira one odgovarajuće. Sve informacije koje ćete ovdje pronaći dolaze iz raznih časopisa, internet stranica i razgovora sa iskusnim borderima, te osobnog iskustva. Na žalost postoji previše različitih mišljenja o tome kako bi se vezovi trebali postaviti, tako da ćete sami morati odrediti koji je najbolji stav za vas. Nadam se da će vas ovaj tekst barem približno navesti na pravi put.

Vrste stavova

Postoje regular i goofy. Regular su vozači kojima je lijeva noga naprijed, a goofy su oni sa desnom naprijed. 80% ljudi vozi regular. S vremenom je dobro naučiti voziti i fakie što bi značilo da regular zna voziti goofy i obratno. To omogućava puno veću slobodu pogotovo kod izvođenja trikova.

Kutevi (Uglovi)

Na svakom vezu postoji okrugla ploča, koja je na svojim rubovima nazubljena. Pomak za jedan zub okreće vez za jedan stupanj. Vezovi isto tako imaju oznake stupnjeva na sebi da bi se lakše mogli orjentirati. Kutevi se podešavaju na način da otpustite vijke koji drže vez pričvršćen na dasku i zakrenete ga po želji. Postoje rental vezovi na kojima je to riješeno prilično jednostavno. Na vezu je kopča koju možete podići i jednostavno zarotirati vez u željenu stranu. Takvi vezovi se najčešće koriste za iznajmljivanje.


Oznake za postav kuteva se najčešće pišu u obliku "+21°/+6°", što bi značilo da je prednji vez pod kutem od 21°, a stražnji pod 6°. Ne postoji neki službeni sistem razvrstavanja postavki vezova, ali bi ih mogli razvrstati po sistemu alpine, forward (naprijed) i duck (patka) stance. Kod alpine i forward postavki stav je vrlo sličan tj. tijelo i koljena su zakrenuti u smjeru daske, dok je kod duck postavke prednja noga zakrenuta unaprijed prema nosu daske, a stražnja u nazad prema repu daske. Tijelo u tom slučaju stoji potpuno bočno gledajući na dasku. Bitno je da su tijelo i koljena u čim prirodnijem položaju, tako da stražnji kut nikada ne bi smio biti veći od prednjeg.

Alpine stav

Ovaj stav se koristi za alpine (race,carve…)snowboarde. To su čvrste uske daske sa ravnim repom. Koriste se u kombinaciji sa tvrdim vezovima i pancericama, a kutevi su prilično veliki. Prednja noga može biti postavljena čak do +70°, a zadnja do +35°. Vezovi se postavljaju ovisno koliko je agresivan vozač, a razlika između prednjeg i zadnjeg veza ne bi smjela biti manja od 5°.

Forward stav

Najčešća postavka za vezove koja se koristi kod freeride i freestyle stilova vožnje. Kut prednjeg veza varira između +40° i +15°, a stražnji može biti postavljen između +30° i 0°. Takav stav je najprirodniji gledajući odnos stopala, koljena i tijela s obzirom na smjer kretanja daske. Anatomski gledano ne bi se smjela raditi prevelika razlika između prednjeg i stražnjeg kuta veza tako da ju nemojte držati većom od 21°. Najčešća tzv. all-mountain postavka je +21°na prednjem i +6° na stražnjem vezu. Dok je najčešća, više carving orjentirana postavka +30°/+15°, a savjetuje se i početnicima.

Duck stav

Ovu postavku najčešće koriste vozači u halfpipe-u. U tom slučaju prednja noga varira od +30° do 0°, a stražnja od –1°do –20°. U tom slučaju koljeno prednje noge gleda naprijed, a koljeno stražnje nazad. Tijelo je okrenuto bočno u odnosu na dasku. Razmak stupnjeva između vezova morao bi iznositi barem 10°, što bi značilo da ako oba postavite na 0° niste napravili dobar posao. U tom slučaju vaša koljena će pritisak tjerati jedno prema drugom tj. unutra. Najčešće postavke su tzv. "laid back" +18°/-6° i "mirror" +15°/-15°.


Koji stav odabrati s obzirom na dasku?

Alpine daske (tvrdi vez)

U tom slučaju je vrlo jednostavno za odabrati, alpine stance.U današnje vrijeme postavke kuteva određuje širina daske. Stražnji vez je najbolje postaviti tako da prsti lagano vire preko ruba daske, dok je peta postavljena točno na sami rub. Na taj način se maksimalno povečava pritisak na rub daske. Prednji vez se postavlja za 8° više u odnosu na stražnji. Kasnije se kutevi mogu po malo mijenjati, dok ne otkrijete što vam najviše odgovara.

Ostalih 95% bordera (oni koji koriste mekane vezove) trebali bi odabrati između forward i duck stava. Možete započeti sa onim već preporučenim stavom za početnike tj. +30°/+15°. Ako ste već savladali početničke muke, pokušajte sa +21°/+6°. Nakon toga možete početi eksperimentirati. Najbolje je krenuti sa malim promjenama kuteva (±3°), tako ćete postepeno fino tunirati svoj stav. Sad se postavlja ono najteže pitanje, da li koristiti duck stance ili ne?

Duck ili forward?

Razlika između forward i duck stava, u osnovi je razlika u položaju tijela u odnosu na dasku. Forward stav se najčešće koristi, a siguran je i dobar izbor. Dobra prednost forward stava je i ta što vidite gdje idete bez potrebe da glavu morate okretati na drugu stranu. Terje Haakonsen (+21°/+9°), kaže da je sa tim stavom najbolja kontrola na rub daske, a u tome se slaže i Ross Powers koji vozi +21°/+6°.Mišljenja o duck stavu su više kontroverzna. Priličan broj profesionalnih vozača je protiv takve postavke, jer kažu da su imali problema sa koljenima. Jedan švicarski medicinski magazin objavio je da ljudi koji voze sa stražnjim vezov na 0° ili pak duck stance imaju veći broj ozljeda koljena, jer izvode opasnije trikove ( čak i trikove kojima nisu dorasli).

Ipak, postoje i dobri argumenti na strani duck postavki, npr. lakše i prirodnije je saviti koljena. To možete pokušati provjeriti i kod kuće, pokušajte se duboko čučnuti u oba položaja pa usporedite raliku. Obzirom da je savijanje koljena ključna stvar kod snowboardinga ispada da je duck stav ipak pogodniji, a i kralježnica je u prirodnijem položaju te je lakše izvesti neke trikove. Jedan moj prijatelj je uzimao off-piste instrukcije u Francuskoj, koje su držali instruktori koji se time bave već duži niz godina. Sva trojica su imala duck stance, a jedan od njih tvrdi da je imao probleme s koljenom baš u suprotnom slučaju tj. forward stavu.Jedna kratka anketa među profesionalnim borderima pokazala je da je odprilike polovica na duck stavu. Neki od argumenata su i da je puno lakše voziti fakie, tj. ukoliko regular želi voziti goofy i obrnuto.

Duck stav je loš za stražnje koljeno u slučaju da vam tehnika nije dobra. U biti to važi za bilo koji stav, međutim kod duck stava se najviše osjeća. Stvar je u tome da ako ste navikli na forward stav, automatski gurate koljeno prema naprijed i na taj način ga dovodite u neprirodan položaj u odnosu na stopalo. To ćete najlakše primjetiti ako osjetite da vam se koljeno brzo umara. Poradite na tehnici i sve će biti u redu.

Centriranje stava

Pritom se misli na položaj stopala u odnosu na širinu daske. Ono uvijek mora biti dobro centrirano, u protivnom ćete imati velikih problema sa stabilnosti prilikom izvođenja okreta. Centrirani stav vam omoućava stabilnu vožnju po zavojima, sa malom mogućnošću iznenadnog proklizavanja daske. Najbolji način za centriranje je da bucu stavite u vez te ih postavite na sredinu daske. Neki vezovi imaju mogućnost pomicanja zadnjeg dijela koji drži petu (heel cup), tako da ih je puno lakše podesiti.

Širina stava

Širina stava je razmak između centralnog dijela vezova. Ona najviše ovisi o vašoj visini. Ima različitih načina kako se može odrediti npr. kao dužina od sredine vašeg koljena tj. kosti imenom iver (lat.patella) do tla. Ili 2,5cm šire od vaših ramena. Na kraju, ako ste odabrali pravu dužinu daske za sebe tj. negdje oko brade, onda vam predodređene rupe na dasci odgovaraju. Širina stava ima priličan utjecaj na kontrolu daske, tako da možete primjetiti i male razlike. Širi stav će vam dati bolju stabilnost, ali ćete teže izvoditi okrete tj. zavoje. Široki stav najčešće koriste freestyle vozači, dok uži stav koriste alpine vozači.

Stav u odnosu na dužinu daske (offset ili setback)

Taj stav je udaljenost između centra oba veza i stvarnog centra vaše daske. Stvarni centar daske odgovara centru efektivnog ruba. Određuje se na način da nađete sredinu između najšireg dijela nosa i repa daske (ne sredina od vrha nosa do vrha repa). Najbrži način da to odredite je slijedeći: izmjerite razmak od najšireg dijela nosa daske do centra prednjeg veza (a), zatim to isto napravite i za stražnji (b), na kraju oduzmite vrijednosti (a-b) i dobili ste offset.Još bojli način je da iskoristite defaultne postavke koje je zadao proizvođač.

Svaki bolji proizvođač uz dasku daje i priručnik (ili onu naljepnicu na daski) gdje pišu sve moguće postavke i varijante stavova za tu dasku. Najvažnije je da stav ne bude negativan tj. nikada ne smijete biti postavljeni na prednji dio daske. Ukoliko se postavite na sredinu daske tzv. zero, imati ćete bolje manevarske sposobnosti, što najčešće koriste freestyle vozači.

Ukoliko vezove postavite po tvorničkim postavkama, biti čete uvijek malo pomaknuti unazad (cca 2,5cm) što se zove offset ili setback. Time ćete dobiti mogućnost agresivnijih okreta, višeg olliea, te ćete lakše juriti dubokim snijegom. Ljudi koji preferiraju vožnju dubokim snijegom ponekat koriste offset od čak 5cm, što im omogućava opušteniju vožnju jer ne moraju brinuti da će im nos utonuti u snijeg. Međutim kod vožnje običnom stazom to nije preporučljivo jer je puno teže izvoditi okrete.